Försenat flyg
Det kan finnas en del ersättning att få om ditt flyg är försenat. Det är bättre att du redan innan resan kollar upp vad som gäller för just din bank/kreditkort som du betalade resan med samt för ditt försäkringsbolag.
Jag vill alltid skriva om saker när det är färskt i huvudet och när jag själv har erfarenhet av det. Jag råkade nämligen ut för försenat flyg i fredags. Hela 8 timmar extra fick jag vänta på Arlanda. En flygplats som de flesta vet inte är så billig heller, eller vad sägs om en flaska vatten för 38 kr?
Kolla upp om du har rätt till måltidsvouchers så att du kan äta eller dricka något under tiden du väntar. Jag fick gå ut och hämta en voucher på 120 kr från mitt flygbolags disk.
Det finns en superbra hemsida där du kan räkna ut hur mycket ersättning du har rätt till som heter Konsument Europa, du använder deras flygkalkylator som är väldigt enkel och pedagogisk.
På Hallå konsument kan man läsa att för att du ska kunna få ekonomisk ersättning enligt EU:s regler måste förseningen vara minst tre timmar.
- tre timmar vid alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och vid alla övriga flygningar på mellan 1 500 och 3 500 kilometer
- fyra timmar vid alla flygningar som inte omfattas av föregående punkter.
Via konsument Europas flygkalkylator fick jag en länk till mitt flygbolags formulär vid klagomål och förseningar. Jag fick där fylla i all nödvändig information och förklara vad jag krävde för ersättning.
Det här är inte det enklaste för alla och det var endast på ett fåtal språk man kunde skriva (inte svenska). Jag hjälpte därför de andra i mitt resesällskap att fylla i även deras krav för ersättning.
Det finns tjänster som kan göra detta åt dig och även hjälpa dig med den juridiska delen om bolaget skulle neka dig pengar. Dessa tar dock ut en kostnad på 20-30 %. Till exempel finns Flyghjälp som tar ut en avgift på 30 %.
Försäkringsbolaget
Förutom att du kan begära pengar från flygbolaget kan du också göra det via ditt försäkringsbolag. Jag själv har Folksam, och de erbjuder endast detta om man har hemförsäkring Stor eller tecknat tillägget Resklar.
Trygg-Hansa verkade heller inte erbjuda något. If däremot verkar ge 400 kr efter 6 timmar.
Kreditkortsbolaget
Du kan även begära ut pengar från det kort du bokat resan med. I mitt fall hade en kompis bokat biljetten till mig själv och hennes syster så då är detta inget jag kunde nyttja oavsett. Det skiljer sig också mellan olika kortutgivare vad de har för ersättningar.
Jag kollade i alla fall upp vad som gällde för just mitt kort för att veta inför framtiden. Det som gällde var då att om jag 4 timmar efter ordinarie avgång köpte mat så ersatte de utlägg om max 600 kr per person (har man bokat resa åt sambo, eller barn under 23 gäller försäkringen även för dem). Man skulle då ha behövt spara och skickat in kvitton på det. De allra flesta korten jag tittade på (även dyrare såsom Amex elite) erbjöd endast ersättning för utgifter mot kvitton. Men Icabanken och Swedbank verkar ha en schablonersättning i alla fall om man betalat resan via dem.
Skadestånd
Du kan också begära ut skadestånd från flygbolaget om det är så att du fått ökade utgifter till följd av förseningen. Till exempel mat på flygplatsen, missad hotellnatt eller förlorad arbetsinkomst.
Du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft och de måste vara kopplade till förseningen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis. Om du vill ha ersättning för förlorad arbetsinkomst behöver du visa upp ett intyg från din arbetsgivare.
Du kan som högst få ca 54 000 svenska kronor som ersättning för dina utlägg.
Dessa typer av utlägg är det dock bara tillåtet att skicka till ett ställe för att få ut ersättning. Du kan alltså inte kräva pengar till mat från både försäkringsbolaget och från flygbolaget.
Uppdatering
När jag försökte gå på egen hand och själv kräva flygbolaget på pengar, svarade de med en hänvisning till tekniska fel utom deras kontroll och menade att de inte behövde betala ut något. Jag ringde då upp ARN (allmäna reklamationsnämnden) som guidade mig hur jag skulle göra. Jag fyllde i ytterligare uppgifter på deras hemsida och satte mig och väntade.
Med allmäna reklamationsnämndens jurister blev det andra bullar. Jag fick nu ett formulär från flygbolaget som jag fick fylla i och välja om jag ville ha 400 euro i pengar eller 600 euro i flygcheckar hos just det flygbolaget. Jag valde då pengar och har nu fått ca 4300 kr in på kontot.
Jag hjälpte även de två vänner jag hade bokat biljetter tillsammans med så att de också fick 4300 kr var. Den vännen som köpt biljett själv och ville göra detta på egen hand fick inga pengar och eftersom det gått mer än 2 månader så blev det för sent för henne att göra som jag gjort.
Det var en del jobb för att få igenom detta och är man inte villig att göra det jobbet skulle jag säga att det är tidseffektivast att få hjälp från bolag som Flyghjälp som kan stötta längs vägen. De tar som sagt 30 % i avgift, men endast om de vinner ärendet. Gör de det inte kostar det dig ingenting.